Uncle Jim

Uncle Jim heette niet echt zo. Zijn echte naam was voluit Jorge Incendio Mendez. Omdat de Utrechters dat moeilijk konden uitspreken, stelde hij zich meestal voor als Uncle Jim: de beginletters van zijn naam. 

Waar Uncle Jim precies vandaan komt, weet niemand. In elk geval komt hij na veel rondreizen rond 1953 in Nederland aan vanuit Zuid-Amerika, op zoek naar een plek om zich te vestigen en zijn gastvrije droom te verwezenlijken. In Utrecht vindt hij een plek op de markt waar hij de eerste pittige, gegrilde kippen­pootjes verkoopt aan de Utrechters. Zijn malse, knapperig gegrilde kip met vijf kruiden is een complete verrassing en wordt al snel een begrip. Regelmatig geeft hij overgebleven kip aan de daklozen van Utrecht, met wie hij vele vriendschappen sluit.

Op de markt ontmoet hij de beeldschone Cato, met wie hij snel trouwt en een tweeling krijgt, jongetjes. Na een aantal jaren hoort hij dat er een vervallen pand te koop staat op de Croeselaan. Voor een prikkie kan hij de bouwval kopen, met de belofte het op te knappen. Al zijn klanten vertelt hij over zijn aankoop, waarna vrienden, daklozen en dagloners besluiten de vriendelijke Uncle Jim een handje te helpen. Zo kan hij in 1968 zijn restaurant openen in de gerenoveerde villa.

Na een reeks succesvolle jaren nemen zijn zoons het restaurant over. Cato overlijdt en vanaf dat moment blijft Uncle Jim nieuwe recepten verzinnen, maar laat het reilen en zeilen van de zaak aan z’n zoons over. Als de omgeving van de Jaarbeurs eind jaren tachtig wordt ontwikkeld, zien projectontwikkelaars wel iets in het prachtige pand en nemen het gebouw van hem over. Uncle Jim pakt zijn koffers en vertrekt met zijn zoons richting Zuid-Amerika, waar hij op 83-jarige leeftijd overlijdt.

Hier weet niemand meer hoe Uncle Jim er uitzag. Droeg hij een hoed, een baard? We kunnen er alleen nog naar gokken. Net als dit verhaal, overigens.

De dakloze die het ons vertelde, kan het best uit z’n duim hebben gezogen.

 

In opdracht van E.S.T.I.D.A. heeft serum het grafische werk gerealiseerd voor Bar Brasserie Uncle Jim in Utrecht. Serum bedacht dat Uncle Jim wel wat geschiedenis kon gebruiken, en bedacht daarom de bovenstaande achtergrond voor Uncle Jim. Daaruit volgde een huisstijl gebaseerd op de vele gezichten die Uncle Jim zouden kunnen zijn geweest.

 

 

 

 

 

Lifetime Unlimited Warranty
Huisstijl
Lifetime Unlimited Warranty
MINIUM
Huisstijl
MINIUM
Laarhoven design
Print
Laarhoven design
CRC Press
Print
CRC Press
Tiger Mama
restaurant huisstijl
Tiger Mama
Akoesta
Huisstijl
Akoesta
Peter Pannekoek
later was alles beter
Print
Peter Pannekoek
Bikefreak magazine
2007-2014
Print
Bikefreak magazine
Beste Werkgevers
Huisstijl, Print
Beste Werkgevers
Uncle Jim
restaurant huisstijl
Uncle Jim
Peter Pannekoek
Zacht Van Binnen
Print
Peter Pannekoek
Hotel De Nachtegaal
campagne 'alles kan'
Print
Hotel De Nachtegaal
De Kruidhof
Huisstijl
De Kruidhof
Pharmerit
Print
Pharmerit
ZaansFit
GGD ZAANSTREEK WATERLAND
Huisstijl
ZaansFit
Skills Heroes
beeldredactie
Huisstijl
Skills Heroes
Concert flyers
Print
Concert flyers
De Slimste Arts
Print
De Slimste Arts
Sehnsucht
Huisstijl
Sehnsucht
Breijwerk
impresariaat & management
Huisstijl
Breijwerk
VRIJE UNIVERSITEIT
Flyers | FEWEB Career Office
Print
VRIJE UNIVERSITEIT

De vele bijwerkingen van Serum

Serum kan je resultaten positief beïnvloeden. Dat is in ieder geval ons uitgangspunt als we met je samenwerken. Wij zijn ervan overtuigd dat een goede aanpak resulteert in veel bijwerkingen. En dat zorgt weer voor een positiever resultaat. En wat ons betreft gaat het daar altijd om. We maken graag mooie dingen, dat zeker. Maar wel altijd met jouw doel in ons achterhoofd. Met ons team hebben we een goede mix van creatie, communicatie en strategie in huis. Dit stelt ons in staat om communicatievraagstukken vanuit meerdere invalshoeken te benaderen en op te lossen. Dat vinden we ook het leukste om te doen; net zo lang doorgaan tot we het juiste serum hebben gevonden. Maar wel eentje met veel bijwerkingen. Met als ultieme doel een positief resultaat voor jou.